Jak rozpocząć pracę w branży HR?

Branża zasobów ludzkich (HR) jest niezwykle dynamiczna i mocno się rozwija. Dlatego bardzo często dostaję od Was zapytania – „Co powinnam zrobić, aby móc rozpocząć pracę w branży HR?”, a ja chętnie dzielę się z Wami wskazówkami w tym zakresie. Dlatego też postanowiłam zebrać wskazówki, którymi najczęściej się dzielę i przestawić je w jednym zbiorczym wpisie.

Czy wiesz, że specjaliści HR, mają kluczowe znaczenie w zapewnieniu zarządzaniu personelem, pomagają organizacjom osiągać sukces i wzmacniać się w konkurencyjnym środowisku biznesowym?

Jak rozpocząć pracę w branży HR

Jakimi obszarami może zajmować się pracownik działu HR?

  1. Rekrutacja i selekcja: pozyskiwanie kandydatów w celu finalizacji projektów rekrutacyjnych: stworzenie profilu kompetencyjnego, publikacja ogłoszeń, docieranie do kandydatów pasywnych, przeglądanie aplikacji, przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych, przeprowadzanie testów oraz stała komunikacja z menedżerami w celu wyboru odpowiedniego kandydata.

  2. Szkolenia i rozwój:  identyfikacja potrzeb szkoleniowych, organizacja szkoleń wewnętrznych, a także monitorowanie postępów w rozwoju pracowników.

  3. Wynagrodzenia i benefity: identyfikacja potrzeb pracowniczych, współpraca z firmami oferującymi benefity pracownicze.

  4. Zarządzanie personelem i wsparciem pracowników:  rozwiązywanie konfliktów, negocjacje.

  5. Polityka personalna i zgodność z przepisami: rozwój i wdrażanie polityk personalnych w firmie. 

  6. Analiza danych HR: weryfikacja i analiza danych dotyczące zatrudnienia, rotacji pracowników i innych wskaźników dotyczących personelu.

  7. Employer branding: budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, efektywna komunikacja, organizacja wydarzeń firmowych, programy motywacyjne i inicjowanie wydarzeń zwiększających zaangażowanie pracowników.

To tylko kilka przykładowych obszarów, którymi może zajmować się pracownik działu HR. W praktyce zakres może się różnić w zależności od rodzaju i charakteru organizacji. Ważne jest, abyś już na samym początku określiła, jaki obszar jest Twoim celem. Czy chcesz zajmować się rekrutacją, szkoleniami, rozwojem czy np. komunikacją. 

Wykształcenie i kwalifikacje

Aby zostać specjalistą ds. HR, nie musisz mieć studiów magisterskich z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi lub pokrewnych dziedzin (socjologii, psychologii itp.). Jednak posiadanie stopnia naukowego może zwiększyć Twoje szanse na zatrudnienie. Istnieje wiele programów studiów podyplomowych i certyfikatów, które mogą pomóc Ci zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne do pracy w HR.

Jeżeli jesteś w procesie przebranżowienia w kierunku HR, zwróć uwagę na kursy, czy też różnego rodzaju programy rozwojowe, które możesz zrealizować w ciągu kilku tygodni, a tym samym zdobyć wiedzę oraz kompetencje, które pomogą Ci w znalezieniu wymarzonej pracy. Coraz więcej firm w trakcie rekrutacji skupia się na kompetencjach, niż na formalnym wykształceniu. Dlatego ważne jest, aby rozwijać swoje umiejętności i zdobywać nowe kwalifikacje, które są istotne dla danej branży.

Zdobądź doświadczenie

Najlepszym sposobem zdobycia doświadczenia w HR jest praca w dziale HR w firmie. Możesz również zdobyć doświadczenie, pracując jako wolontariusz w organizacji non-profit lub w organizacji studenckiej. Jak wynika z mojego doświadczenia, wiele osób, pierwsze doświadczenie w HR zdobywa w agencjach rekrutacyjnych lub agencjach pracy tymczasowej. W takich miejscach często można znaleźć ofertę pracy dla osób bez doświadczenia. 

Rozwijaj umiejętności miękkie

Dokonały HRowiec to osoba, która jest w stanie wykorzystać swoją wiedzę, umiejętności i doświadczenie, aby pomóc firmie osiągnąć jej cele biznesowe. HRowiec powinien posiadać wiele różnych cech, ale niektóre z najważniejszych to:

  • Komunikacja: HRowiec powinien posiadać rozwinięte umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej.  Oczekuje się, iż będzie on jasno i zwięźle przedstawiać złożone informacje, a także aktywnie słuchać i rozumieć potrzeby innych.
  • Rozwiązywanie problemów: HRowiec powinien i skutecznie rozwiązywać problemy. Musi być w stanie myśleć krytycznie i analitycznie, a także umieć podejmować decyzje pod presją czasu.
  • Praca zespołowa: HRowiec pracuje z innymi, zarówno w obrębie działu HR, jak i z innymi działami w firmie. Powinien efektywnie budować relacje i współpracować z ludźmi o różnych umiejętnościach i doświadczeniach.
  • Liderowanie: HRowiec przewodzi i motywuje innych. Powinien wyznaczać cele i zadania, a także monitorować postępy i udzielać informacji zwrotnych.
  • Empatia: HRowiec to osoba empatyczna i rozumiejąca potrzeby pracowników. Musi być w stanie słuchać i reagować na potrzeby pracowników, a także budować pozytywne relacje z pracownikami.
  • Otwartość na zmiany i innowacje – w branży HR (i nie tylko) bardzo dynamicznie zmienia się podejście do pracy, pracownika. HRowiec powinien być otwarty na nowości i być gotowym do wdrożenia ich do swojej organizacji.

Buduj sieć kontaktów

Przede wszystkim zwróć uwagę na dobry profil na LinkedIn. Często spotykam się z sytuacją na konsultacji kariery, kiedy osoba chce się przebranżowić w kierunku HR, a nie posiada profilu na tym portalu. Nie musisz mieć konta na FB czy IG, natomiast uważam, iż profil na LinkedIn jest Twoją obowiązkową wizytówką. LinkedIn to Twoje miejsce do budowania sieci kontaktów.

Jakie korzyści możesz osiągnąć, posiadając rozbudowaną sieć kontaktów?

  • Więcej możliwości zatrudnienia: Specjalista ds. HR z dobrą siecią kontaktów ma większe szanse na znalezienie pracy w atrakcyjnej firmie. Kiedy masz kontakty w branży, możesz dowiedzieć się o nowych ofertach pracy, zanim zostaną opublikowane publicznie. Możesz również poprosić osoby z sieci kontaktów o rekomendacje lub pomoc w znalezieniu pracy.
  • Więcej informacji: Specjalista ds. HR z dobrą siecią kontaktów ma dostęp do informacji, które nie są dostępne publicznie. Mogą to być informacje o trendach w branży, nowych technologiach lub najlepszych praktykach w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.
  • Więcej wsparcia: Specjalista ds. HR z dobrą siecią kontaktów może liczyć na wsparcie swoich kontaktów w trudnych sytuacjach. Mogą to być informacje, porady lub pomoc w rozwiązywaniu problemów.
  • Więcej satysfakcji: Specjalista ds. HR z dobrą siecią kontaktów ma większe szanse na odczuwanie satysfakcji z pracy. Kiedy masz kontakty w branży, możesz się uczyć od innych, dzielić się swoimi doświadczeniami i pracować nad ciekawymi projektami.

W jaki sposób budować sieć kontaktów?

  • Bierz udział w konferencjach i wydarzeniach branżowych
  • Dołącz do grup zawodowych
  • Dołącz do wolontariatu
  • Korzystaj z mediów społecznościowych

Budowanie sieci kontaktów wymaga czasu i wysiłku, ale jest to inwestycja, która się opłaca. Kiedy masz dobrą sieć kontaktów, masz dostęp do informacji, wsparcia i możliwości, które mogą pomóc Ci w karierze.

Książki dla początkującego HRowca

Jestem ogromną fanką czytania książek. Czytam ich dużo i staram się na bieżąco poznawać nowości wydawnicze. Dlatego chętnie podzielę się z Tobą kilkoma tytułami, które mogą być dla Ciebie pomocne na etapie przebranżowienia w kierunku HR.

Co więcej — wiem, że wiele moich klientek czy też osoby obserwujące mnie na Instagramie, korzysta z tych poleceń i są bardzo zadowoleni. Pamietaj o tym, iż warto w CV zamieścić, jakie książki z zakresu HR ostatnio przeczytałaś. W tej sposób pokazujesz, iż żywo interesujesz się pracą w tej branży i nie jest to Twój chwilowy „wymysł”.

 

 

Ile zarabia pracownik działu HR?

Zarobki specjalistów ds. HR mogą znacznie różnić się w zależności od regionu, poziomu doświadczenia, rodzaju organizacji i innych czynników.

Najlepszym źródłem aktualnych informacji o wynagrodzeniach dla specjalistów ds. HR są raporty płacowe, które są publikowane przez firmy konsultingowe, agencje rekrutacyjne i inne instytucje badawcze, np.:

  • wynagrodzenia.pl
  • hays.pl
  • stat.gov.pl
  • devire.pl
  • antal.pl

Na potrzeby tego wpisu, pokażę Ci poziomy obecnych (sierpień 2023) wynagrodzeń, na których możesz opierać swoje oczekiwania, względem pracodawcy. Natomiast pamiętaj, iż ostateczna kwota zależy od Twoich potrzeb.

wynagrodzenie-HR
screen wynagrodzenia.pl
wynagrodzenia-HR
screen wynagrodzenia.pl
wynagrodzenie-HR
screen Raport Płacowy Antal 2023

Zdobycie pracy w branży HR może być sporym wyzwaniem. Natomiast uwierz mi — dokonanie tego jest w Twoim zasięgu! Już kilka osób z moim wsparciem 1:1 (konsultacja kariery, opracowanie CV, badanie FRIS)  przebranżowiło się już w kierunku HR i obecnie spełniają się w wymarzonej pracy. 

Tak, musisz się sporo nauczyć, jednak zacznij działać metodą małych kroczków i stopniowo buduj markę osobistą jako specjalisty ds. HR. Opracuj plan działania na najbliższe tygodnie/miesiące i konsekwentnie go realizuj. Bądź odważna w swoich działaniach, a ja chętnie pomogę Ci w procesie przebranżowienia!

Rozpoczęcie pracy w branży HR może być ogromną rewolucją w Twojej karierze. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest doskonałe doskonalenie swoich umiejętności, zdobywanie doświadczenia i budowanie sieci kontaktów. Bądź gotowa na wyzwania, które niesie ze sobą praca w HR, i ciesz się wpływem na rozwój ludzi i organizacji.

1 thought on “Jak rozpocząć pracę w branży HR?”

  1. Mnie pracodawca sam wysłał na studia z zarządzania zasobami ludzkimi. Zastanawiałam się nad kilkoma uczelniami z ofertą studiów zaocznych, ale ostatecznie zdecydowałam się na studia online na Wyższej Szkole Kształcenia Zawodowego. Jestem zadowolona, bo ta forma nauki jest elastyczna i mogę efektywnie łączyć etat ze studiami. W wolnych chwilach zawsze odpalam platformę edukacyjną i przerabiam kolejne materiały. Podoba mi się to, bo zdobytą wiedzę, mogę od razu wykorzystywać w praktyce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart